Bliski „susret” vojnog i putničkog aviona iznad Crne Gore

Photo: Italian air force

Jedan „jurofajter”( lovački avion italijanskog ratnog vazduhoplovstva) ovih dana je dobio naređenje da poleti i presretne nepoznati putnički avion koji je leteo u vazdušnom prostoru iznad Crne Gore. Bilo je to prvo presretanje od 5. juna prošle godine, kada je NATO objavio da su njegovi ratni avioni počeli tzv. „air policy” misiju ( patroliranje u vazdušnom prostoru) iznad te nekadašnje jugoslovenske republike koja je sada članica Zapadne vojne alijanse.

Kako je saopštila NATO-va Saveznička vazduhoplovna komanda u bazi „Ramštajn”, „jurofajter” je poleteo iz italijanske baze „Djoja del Kole” pošto je dobio naređenje za poletanje iz NATO-ovog Kombinovanog centra za vazduhoplovne operacije u bazi „Torehon” u Španiji. Pilot „jurofajtera” je dobio zadatak da presretne civilni putnički avion koji je izgubio kontakt sa kontrolom letenja u vazdušnom prostoru iznad Hrvatske, posle čega je nastavio da leti južno, u pravcu Crne Gore i Albanije. U saoopštenju NATO-ve Savezničke vazduhoplovne komande se navodi i to da je „jurofajter” uspešno presreo taj avion nekoliko minuta kasnije kao i da je njegov pilot sproveo vizuelnu proveru, da bi isključio mogućnost terorističke akcije ili kvara na putničkom avionu.

„Posle toga je ustanovljeno da je prekid komunikacije usledio pošto je došlo do nesporazuma u kontaktu između pilota putničkog aviona i kontrole letenja. Kada je taj kontakt obnovljen, putnički avion je nastavio let prema njegovoj konačnoj destinaciji, letovalištu Hurgada u Egiptu. Podsećamo, suština „air policy” misija je patroliranje lovačkih aviona NATO-a u vazdušnom prostoru članica te vojne alijanse, i njihovo reagovanje u slučajevima kada im se približava neki nepoznati vojni avion, ili putnički avion čiji pilot ne odgovara na pozive kontrolora letenja da se identifikuje. Druga mogućnost je naročito dobila na značaju posle terorističkih napada putničkih aviona na američke zgrade „Kule bliznakinje” u Njujorku, 2001. godine. Njihovi piloti nisu odgovarali na pozive kontrolore letenja i od tada, u slučaju da se ponovo desi da se s nekim putničkim avionom izgubi kontakt, piloti vojnih aviona koji sprovode „air policy” misiju moraju da utvrde da li je do toga došlo zbog nekog kvara ili zbog svesne namere.

Check Also

Zašto promeniti načine dobijanja energije? Svrha energetske tranzicije na zapadnom Balkanu

Autor: Aleksandar Kovačević, Atlantski savet Srbije Izvan argumenata za energetsku tranziciju koji su zasnovani na …