Ukrajina se suočava sa pretnjom infiltracije Kremlja u u gotovo sve nereformisane državne organe

Ukrajinski predsednik Volodimir Zelenski otpustio je 17. jula Ivana Bakanova, šefa Službe državne bezbednosti Ukrajine (SBU) i Irinu Venediktovu, glavnog tužioca zemlje. U svom noćnom video obraćanju, Zelenski je rekao da su njih dvoje uklonjeni zato što su dozvolili da se „izdajničke aktivnosti razviju u državnim organima na čijem su čelu“.

Iako zabrinutost zbog proruskih simpatizera u ukrajinskim državnim organima nije nova, ove nedavne kadrovske promene naglašavaju važnost daljih institucionalnih reformi za nacionalnu bezbednost Ukrajine. Dok se sada postavljaju ozbiljna pitanja službama državne bezbednosti i tužilaštva, institucije koje su prošle sveobuhvatnu reformu od 2014. godine, kao što su ukrajinska vojska i energetski sektor zemlje, pokazale su se kao veoma efikasne tokom poslednjih pet meseci rata sa Rusijom.

SBU je jedna od najvećih državnih institucija Ukrajine. Služba ima osoblje od otprilike 30.000 zaposlenih, skoro koliko i njen američki ekvivalent, Federalni istražni biro (FBI). Velika veličina SBU odražava njenu široku nadležnost. Služba kombinuje kontraobaveštajne, istražne i antikorupcijske uloge koje se često preklapaju sa nadležnostima drugih državnih organa.

Kombinacija veličine, pristupa osetljivim informacijama i nedostatka institucionalnog nadzora pomažu da SBU postane pogodna za korupciju i infiltraciju proruskih operativaca. Pretnja od agenata Kremlja je posebno velika jer su mnogi visoki zvaničnici SBU započeli karijeru u sovjetskoj eri i diplomirali su na elitnim moskovskim institucijama.

Široke nadležnosti ove službe takođe su otežavali njeno kontrolisanje. Nacrti zakona za reformu SBU naišli su na blokade u ukrajinskom parlamentu delom zato što treba da se promeni toliko toga da poslanici ne mogu da se dogovore kako to najbolje učiniti.

Bakanovljev nedostatak iskustva u sprovođenju zakona dodatno je otežao reformu SBU. Prijatelj iz detinjstva predsednika Zelenskog, bio je izvršni direktor TV studija pre nego što je imenovan za šefa SBU 2019. Iako je bio lojalan predsedniku, šaputanja o proruskim osećanjima u SBU bila su tu tokom celog njegovog mandata. Dan pre smene Bakanova, vlasti su uhapsile bivšeg šefa SBU na Krimu Oleha Kuliniča zbog sumnje za izdaju. Sam Zelenski je rekao da desetine aparatčika SBU na teritorijama Ukrajine koje je okupirala Rusija rade „protiv naše države“.

Zelenski je takođe prozvao proruske snage u okviru Kancelarije glavnog tužioca (PGO), koja je takođe opterećena optužbama za korupciju. 2020. zamenik Venediktove, Aleksij Simonenko, efektivno je blokirao slučaj korupcije protiv zamenika šefa predsedničke administracije Oleha Tatarova tako što ga je prebacio SBU, za koji kritičari kažu da je tada zatrpala istragu. Aktivisti za borbu protiv korupcije od tada optužuju Venediktovu da je previše bliska kabinetu predsednika.

Optužbe o korupciji i ruskoj infiltraciji pružaju skepticima zapadne podrške Ukrajini izgovor da odustanu od vojne i humanitarne pomoći koja je Kijevu tako očajnički potrebna da nastavi ratne napore. U tom smislu, nespremnost administracije Zelenskog da preduzme stvarnu reformu u SBU i PGO predstavlja jasnu pretnju imidžu Ukrajine u zapadnim prestonicama.

Istovremeno, rat sa Rusijom je takođe pokazao da reforma sama po sebi nosi opipljive koristi. Oružane snage Ukrajine bile su slabo opremljene i slabo obučene kada je Rusija prvi put započela svoju vojnu agresiju 2014. Tokom narednih osam godina, Ukrajina je reformisala svoju vojsku u skladu sa savremenim zapadnim standardima, uvodeći decentralizovanu komandnu strukturu, civilnu komandu odbrane i NATO metode obuke. Vojni analitičari se slažu da su ove reforme doprinele izuzetnom učinku ukrajinske vojske u proteklih pet meseci ruske invazije.

Državni operater energetske mreže Ukrenergo takođe je prošao kroz značajne promene posle Majdana koje su isplatile dividende u jedinstveno izazovnim ratnim uslovima od februara 2022. U prvim danima invazije, Ukrenergo je zapravo završio ključni „test izolacije“ koji je omogućio ukrajinskom elektroenergetskom sistemu da isključite se sa ruske mreže i u potpunosti se integrišete sa evropskom mrežom.

Ovaj izuzetan uspeh nije se desio preko noći. Zvaničnici Ukrenerga i Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj godinama su radili zajedno na poboljšanju transparentnosti poslovanja i nabavki. Ove dodatne efikasnosti su omogućile Ukrenergu da preorijentiše električnu mrežu Ukrajine na evropske standarde i zadrži napajanje nakon invazije 24. februara.

Rat je jasno pokazao da je reforma imperativ nacionalne bezbednosti. Ukrajina se danas suočava sa dve velike pretnje: agresijom Kremlja i domaćom korupcijom. Odbrana ukrajinske teritorije je očigledno najhitniji prioritet Kijeva, ali borba protiv korupcije i izdaje na unutrašnjem frontu su takođe vitalni aspekti ukupnih ratnih napora.

Otpuštanje zvaničnika i hapšenje osumnjičenih izdajnika, kao što je to uradila Ukrajina prošle nedelje, leče simptome nereformisanih državnih institucija, ali ne rešavaju njihove osnovne uzroke. Sa rejtingom od 88 odsto odobravanja, Zelenski ima popularan mandat i zakonodavnu većinu u parlamentu neophodnu da nastavi sa velikom reformom sprovođenja zakona. On to sada mora učiniti. Godine 2021. predstavljen je nacrt zakona koji bi smanjio mandat SBU, ali nikada nije izglasan. Sada bi trebalo da se ažurira i da se brzo pošalje u ukrajinski parlament.

Reforma SBU i PGO će ojačati ukrajinsku nacionalnu bezbednost i osnažiti ugled zemlje u inostranstvu. Kohezivna, efikasna vladina administracija i snažna podrška Zapada su od suštinskog značaja dok Ukrajina nastoji da se bori protiv ruske agresije. Institucionalna reforma unapređuje ove ciljeve i priprema Ukrajinu za njenu evroatlantsku budućnost.

Autor: Enrdu D’Anijeri, Atlantski Savet SAD

Check Also

Atlantic Treaty Association (ATA) – naša krovna organizacija – ima novi sajt!

Atlantic Treaty Association (ATA) – naša krovna organizacija – ima novi sajt! Od sada se …